Karnival Jalinan Rakyat 1 Malaysia Part 3

Ari ni nk cerite part last psl program baksis yg aku join ari tu..dr sehari ke sehari aku nk tulis tp tahap kemalasan yg teramat buat aku mls nk menghadap lappy ni..malas??..biasa la bile dh ujung2 sem ni..kelas 1,2 je yg tggl..so masa yg byk aku gunekn utk berhibernasi kt syurga dunia aku "BILIK"..

Ok, 3rd day merupakan last day kiteorg berkampung kt kmpg batu 2. pagi tu ada majlis berkhatan beramai2 utk bdk2 kecik ni.. dlm 10 org dikhatankn..yg istimewa khatan ni dilakukan secara traditional..maksudnya sunat cara kampung..ni 1st time aku ngok org berkhatan cara ni..event aku sndiri dlu wt kt klinik..mmg meriah la..mule2 kne siram dgn air..tahniah kpd anggota bomba yg dtg menjayakn majlis tu.happy bdk2 tu mndi..klu btol2 org rendam dlm sungai je..then dieorg ni diarak ke surau smbil diiringi dgn paluan kompang..setiap seorg yg akan disunat akan diiringi dgn paluan kompang..mcm2 ragam bdk2 ni..hehe..biasa la..mule2 gembira..dh smpi turn dup dap dup dap..





Lps abis sesi berkhatan kami teruskan program penutup..mcm biasa la kn..klu ada pembukaan mst ada penutupan..mcm biasa la majlis penutup..ucapan org2 penting..then ada penyerahan semula anak2 angkat..sedih jgk mse tu..xsangka pejam celik dh smpi ari akhir..lps tu penyampaian sijil utk anak2 kampung yg join kursus bahasa inggeris kt kmpg tu..lps tu ada sedikit jamuan makan tgh ari hasil gotong-royong penduduk kampung..1 yg aku suke sgt org kt cni.dieorg hidup bermasyarakat..sepakat..lps mkn kiteorg baik rumah keluarga angkat utk kemas brg2..






 Lps kemas2 kiteorg kmpul semula kt tmpt td..then ada la sesi bergambar bersama keluarga angkat. time tu mule la rse redih dtg..walaupun 3 hari je kt sne..tp hubungan yg terjalin sgt2 rapat..mule la suaram..lps salam semua keluarga angkat dan penduduk kmpg..kiteorg diiring smpi ke bas..aku, toi, zack balik naik bas..so kiteorg just follow anta bdk2 ni je..then mse dh nk gerak..miza n ecah ckp nk join kiteorg balik..lps dieorg balik kiteorg balik umah mak abh..kiteorg balik dlm kul 4 n smpi uum dlm kul 7 lbh..bkn jauh pun cume siap singgah kt alor setar belikan mcd si naz..tu yg lewat smpi uum..pape pun baksis kali ni mmg lain dr yg lain sb mcm2 pekara baru aku belajar sepanjang 3 hari program ni..insyaallah dlm masa terdekat kiteorg akan kt sne semula..rindu kt mak abh n uda..miss u all org kmpg batu 2, jeniang, gurun, kedah..







     




No comments: