Baksis di Kampung Kelantan & Panti

bru je 3 ari lps abis program bakti siswa kt kampg kelantan & panti..rse rindu dh semakin mendalam..cepat sungguh masa berlalu..terasa mcm smlm bru smpi sambil disambut dgn paluan kompang orang kmpg..program 5 hari tu btol2 seronok..program yg aku join ni anjuran Majlis Perwakilan Pelajar UUM sesi 2011/2012..amat seronok la sb ramai kwn2 bru yg aku knl..nk dibandingkn program lain yg aku join kebanyakkannya kwn2 yg aku mmg dh kenal..

k la, aku nk cerita ckit psl program ni..nk cerita byk pun aku ni bukannye pandai bercerita..kiteorg gerak dr uum ari tu kul 9 lbh..aku duk dlm kawasan campus so kiteorg kumpul kt varsity mall..msuk hamper2 dlm bus..byk jgk hamper bwk ari tu..dkt 40..aku pun xigt bape..hehe..dlm perjalanan ada la 2,3 kali berhenti..maklum la driver sorg je..kiteorg smpi ke kmpg kelantan lmbt sb kt pagoh ada kemalangan..dkt 2 jam lbh tersangkut dlm jem..smpi2 je kt kampung dkt kul 12 mlm..kesian org kampung tggu kami..smpi2 je wt ucapan ckit lps tu agih2 keluarga angkat..aku ngn fendy dpt mak long sbg famly angkat kiteorg..leh pulak mak long pakat ngn mak ngah kami duk ber4 ngn anak angkat die..so aku duk ngn wan & nurin skali kt umah mak ngah..

ari 1st kiteorg pye program wt profile kampung..kire wt kajian psl asal usul dan sejarah serta aktiviti yg ada kt kampung kelantan dan panti..aku n the geng g ke kampung panti..jln kaki beb..mau xjauh aku menapak..dh la tgh ari time tu..smpi ke umah mak angkat aku, aku jln..aku g melawat ke tmpt IKS yg wt kuih karas..tp mse aku g ari tu dapur umah tu terbako..so kne g ari keesokan arinye la..lps tu g kt tmpt ternak anak ikan ngn cengkerik..1st time aku ngok org ternak cengkerik..tauke tmpt tu ckp sush je nk bela serangga tu..tp aku ngok senang je..letak je dlm kotak lps tu bg mkn kotak telur..hahaha..

ari ke 2 pulak wt program keusahawanan..penceramah jemputan dr tekun..so pihak tekun bg penerangakn psl peluang2 dan kemudahan yg tekung boleh bg kdp sesiapa yg berminat utk menceburkn diri dlm bidang perniagaan dan keusahawanan..lps abis ceramah, ada wt kuiz..spe yg dpt jwb ngn btol dpt hamper..syoknye dpt jwb 1 soalan dpt hamper besar..hehe..lg ada wt permainan berkaitan ngn keusahawanan bg penduduk kampung..tp aku xberapa minat la ngn game tu..agak membuatkn aku tertanya2 ape motif game tu..haha..pape pun layankn je..hik3..mlm pulak ada pertandingan karaoke..kiteorg anta 3 org je wakil yg hebat2..hik3..org kampung ramai yg msuk..suara dieorg mmg xleh lwn la..mmg gempak..

ari ke 3 wt pameran..kami dr pihat UUM wt promosi psl kos2 yg ada kt UUM..pihak polis ngn pameran RakanCop..bomba pulak wt pameran trak bomba..best la sb sambutan yg diterima..walaupun xramai tp yg dtg tu amat berminat ngn pameran yg ada..mlm pulak ada majlis perutup program..mcm xcaye je dh nk abis..esoknye ada sukan bersama penduduk kampung..sgt2 best sebab dpt main ujan..dh lama aku xmain ujan..hehe..mmg lyn la ngn penduduk kampung kelantan n panti..korg mmg sempoi..

mse ari last sebelum balik tu mmg sedih la..mak angkat aku smpi nagis2..aku pun rse mcm nk nangis skali je..ye la walaupun sekejap je tp dh rapat mcm mak sndiri pulak..lps ni aku rse nk g melawat mak angkat aku lg..igt lps latihan lanjutan ni nk g ngn bdk2 ni..mne yg dekat2 ni leh la join klu nk..

yg best lps abis program mst friend aku bertambah..haha..biasa la bru knl member baru kn..nk2 program yg aku join ni byk bdk tahun 1 ngn 2 yg rata2 aku xberapa nk kenal..hehe..pape pun aku mmg seronok dpt join program ni walaupun wt kt tempat aku, tp aku sgt2 teruja..sb ni 1st time aku jejakkan kaki kt kampung kelantan n panti..hik3..


lps abis men bola dlm ujan ngn penduduk kampung


selepas abis majlis penutup program


kt tmpt ternakan anak ikan & cengkerik


bersama famly angkat sebelum bertolak pulang

No comments: