capai target..

yahoo..dh hampir sebulan berhempas pulas akhirnya target pertama aku dh tercapai..dr last aku timbang berat aku sehingga ari ni..ada perubahan yg aku nampak..selepas dkt sebulan akhirnya aku dpt turun 5 kg..xbyk mne pun sb aku xdiet pun..just ikut rutin sukan yg aku blaja, bape2 tips n petua yg aku baca aku dpt turunkn berat aku ni..

antara petua yg aku blaja mandi pagi 1 jam sblum matahari terbit..mmg menggigil la mandi pg2..gerketar2 kepala lutut aku..tp tu la yg terbaik..getaran kita mengigil tu membantu meningkatkn kadar metabolisma..tah btol ke x tu xtau la..aku bace je..hehe..

lg klu nk joging tu pastikan perut kosong..sb tujuan kite joging nk pecahkn lemak2 tu jd tenaga semasa kite lari kn..so klu dh dlm perut tu penuh makanan, bile masa badan nk gune lemak2 tu sbg tenaga..so aku sarankan 2,3 jam sblom joging tu dh stop mkn la..klu k pun minum air kosong je..cewah..mcm pakar je tp tu la yg aku baca..lg klu joging tu ambil la masa lbh dr 30 minit..biar bakar byk ckit lemak2 tu..

bab makan lak, aku mkn mcm biasa..ari2 mkn nasi..cume aku kurangkn kuantiti nasi yg aku mkn..lg aku kurangkn mkn ayam..biasa aku akn mkn ikan je..lebihkn mkn sayur2 n ulam2..mlm lak klu lapar aku mkn je buah2..yg lain aku tolak tepi..kawal nafsu mkn..susah wooo..teruji kesabaran aku ngok roommate aku mkn mlm2..hehe..

susah gak la mule2 nk jge sume..tp bile dh lama2 aku rasa dh terbiasa..joging mmg dh jd rutin aku pg n petang..kdg2 skip gak..pnt la ari2 nk joging..hehe..so sape2 nk turunkn berat badan tu leh la cuba..xsusah mne pun..aku target turun lg 10-15 kg lg..hope aku leh capai target aku yg seterusnya..

-TAMAT-

No comments: